Polskie zamówienia publiczne czeka ewolucja? Niebawem na znaczeniu mogą zyskać małe i średnie przedsiębiorstwa, ale też „zielone” inwestycje. Szczegóły zdradza nam Przemysław Grosfeld – wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych.
Innowacyjność, ekologia i wsparcie dla mniejszych wykonawców coraz śmielej przebijają się do świata zamówień publicznych. Choć przepisy już dziś oferują szereg narzędzi wspierających nowoczesne i zrównoważone inwestycje, to wciąż nie są one w pełni wykorzystywane. Co czeka rynek zamówień publicznych w Polsce w najbliższym czasie?
PZP wspiera innowacyjność
Aby Polski rynek mógł konkurować z innymi, potrzebna jest innowacyjność w działaniu. Prawo zamówień publicznych w tej materii daje wiele możliwości, o czym przekonuje Przemysław Grosfeld.
– Zamawiający mają przede wszystkim możliwość korzystania z trybów prowadzenia postępowań, które przeznaczone są do zamawiania innowacji. Takimi trybami są na przykład negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny oraz partnerstwo innowacyjne. Dodatkowo formami wspierającymi nabywanie innowacji są zamówienia przedkomercyjne oznaczające zakup usług badawczo-rozwojowych, czy konkurs organizowany w celu wyboru pracy konkursowej o charakterze twórczym dotyczącej w szczególności zamierzenia innowacyjnego – wymienia.
Dodaje ponadto, że ustawa odnosi się do innowacji w szeregu miejsc i daje zamawiającym możliwość uwzględniania innowacyjności m.in. poprzez wstępne konsultacje rynkowe czy analizę potrzeb i wymagań, której efektem może być konieczność uwzględnienia aspektów innowacyjnych w zamówieniu.
Co więcej, sposób realizacji innowacyjności i zrównoważonego rozwoju w zamówieniach publicznych wskazuje również Polityka Zakupowa Państwa.
– Zgodnie z tym dokumentem instytucjom zamawiającym zaleca się przeznaczenie trzech procent budżetu zamówienia na badania i rozwój, przeznaczenie 20 procent wszystkich zamówień na zamówienia publiczne na innowacje, a w odniesieniu do zamówień prośrodowiskowych zamawiającym zaleca się dążenie do tego, aby 30 procent wszystkich zamówień uwzględniało aspekty środowiskowe – wyjaśnia wiceprezes UZP.
Podsumowując, Grosfeld wskazuje, iż te rozwiązania i zapisy są tylko częścią mechanizmów obecnie dostępnych, ale pokazują, że Prawo zamówień publicznych daje możliwości do uwzględnienia innowacyjności.
– To nad czym należy pracować to umiejętne wykorzystanie tych narzędzi w toku prowadzonych postępowań – wskazuje,
Większa rola MŚP
W najbliższym czasie natomiast rynek zamówień publicznych w Polsce może spodziewać się rosnącej roli małych i średnich przedsiębiorstw. Podjęte zostały już konkretne kroki.
– Jako Urząd dostrzegamy niezwykle istotną rolę sektora MŚP na rynku zamówień publicznych. Dlatego też Pani Prezes Agnieszka Olszewska podpisała porozumienie o współpracy z Rzecznikiem Małych i Średnich Przedsiębiorców. Chcemy współdziałać, by wspierać rozwój gospodarczy Polski, poprawić konkurencyjność małych i średnich firm oraz zapewnić przejrzystość, efektywność i zrównoważony rozwój systemu zamówień publicznych – informuje Grosfeld.
Zdradza również, że obecnie trwa przegląd Prawa zamówień publicznych, który odbywa się z aktywnym udziałem strony wykonawczej. W dyskusjach uwzględniono m.in. głos przedstawicieli sektora MŚP na temat dotychczasowych doświadczeń ze stosowania PZP i ewentualnych postulatów zmian.
Jednak, jako że przegląd PZP nie jest tematem zamkniętym, na obecnym etapie trudno jest spekulować jakiego rodzaju postulaty zostaną uwzględnione w ewentualnym projekcie zmiany prawa.
Zyskają „zielone” inwestycje?
Coraz większe znaczenie na rynku mogą mieć również innowacyjne rozwiązania uwzględniające kwestie proekologiczne i prośrodowiskowe.
Jak zdradza przedstawiciel UZP, zmiany w zakresie zielonych i innowacyjnych zamówień mogą wynikać z przyjmowanych na bieżąco krajowych i europejskich aktów prawnych.
– Obecnie prowadzone są prace wstępne nad określeniem zakresu ewentualnej zmiany europejskich dyrektyw dot. zamówień publicznych. Przyjęcie nowych dyrektyw będzie mogło skutkować zmianami dot. zamówień prośrodowiskowych i innowacyjnych, ale ich zakres jest trudny do przewidzenia na tym etapie – uważa Przemysław Grosfeld.
Jak dodaje, w kwestii dyrektyw ws. zamówień publicznych, w styczniu 2025 r. na szczeblu unijnym przyjęto dokument pn. „Kompas Konkurencyjności”, który określa politykę gospodarczą UE na najbliższe lata oraz zapowiada przegląd ram prawnych na 2026 rok.
– Pozwoli to na doprecyzowanie relacji ogólnych przepisów dyrektyw ze szczegółowymi regulacjami sektorowymi. To przełoży się na świadome i częstsze stosowanie wymogów zrównoważenia środowiskowego przez zamawiających – przekonuje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.